DISTORTIONS AND COMBINATIONS

In a first phase, the space of play and pleasure of the artist is to provoke visual distortions by oscillating between the precise representation of things and the networks of graphic lines. In a second phase, the spectator’s space of play consists in finding his way into the drawn space in order to find new combinations in the image, an original reading of these lines. The spectator’s eye therefore invents an articulation between the distortions chosen by the artist and the open combinations of the drawing.

Joël Person has a great practice of thumbnail sketching which he stages in compositions where he likes to note all of the horse’s movements, all of the muscles in tension. When the pencils and the charcoals attack the white page mounted on the wooden panel, it is as if a network of frictions is created allowing the appearance of hard bodies, the bodies of horses, bulls, anvils, bars, bodies from pornos. When one approaches the surface, one comes up against a muscled drawing at one with the page. The artist follows the precepts laid down by Leonardo da Vinci in his Notebooks: “?You will not fail to note the variations of the muscles and the articulations of the limbs of every animal, because of the diversity of the movements of each limb.

Deconstructions and dissections

From this immoderate taste for sketching, Joël Person develops an almost chronophotographic understanding of the reproductions which serve him as models. Indeed, most of his drawings start from a photographic source which captures the instant. And it is from this fixed instant that he uses drawing to deconstruct the space of the photo, to restore its movement through the repetition of the lines, through an accumulation of muscles in action, and, in his way, to question Muybridge’s experimentations. In drawing he recreates the original movement which preceded or which followed the photographic shot.

The drawing therefore dissects the photo. The draughtsman tries to restore the wild energy of animals and the forced trances of the porno. This struggle against the overly clean image of the photograph makes him want to play with shades of grey and black which are almost imperceptible in the photographic reproductions of his drawings. In the end, one can say that his works evade the photographic. As a result, it is necessary to have seen them up close, physically. From an accumulation of black lines emerge galloping horses or the concentrated face of a bull about to come bursting out of the medium.

ponctuations érotiques

DISTORSIONS ET COMBINAISONS

Dans un premier temps, l’espace de jeu et de jouissance du dessinateur est de provoquer des distorsions visuelles en oscillant entre la représentation précise des choses et les réseaux de lignes graphiques. Dans un second temps, l’espace de jeu du spectateur consiste à cheminer dans l’espace dessiné afin de trouver dans l’image des combinaisons inédites, une lecture originale de ces traits. L’œil du spectateur invente donc une articulation entre les distorsions choisies par l’artiste et les combinaisons ouvertes du dessin.

Joël Person a une grande pratique du dessin sur le vif qu’il met en scène dans des compositions où il se plaît à noter tous les mouvements du cheval, tous les muscles en tension. Lorsque les crayons, les fusains prennent d’assaut la page blanche marouflée sur panneau de bois, il se crée comme un réseau de frottements laissant apparaître des corps durs, des corps de chevaux, de taureaux, des enclumes, des barres, des corps pornos. Quand on s’approche de la surface, on surprend un dessin musclé qui fait corps sur la feuille. Le dessinateur suit les préceptes de Léonard de Vinci dans ses Carnets : «?Tu ne manqueras pas de noter les variations des muscles et les articulations des membres de chaque animal, à cause de la diversité des mouvements de chaque membre. »

Déconstructions et dissections

De ce goût immodéré du croquis, Joël Person développe une appréhension presque chronophotographique des reproductions qui lui servent de modèles. La plupart de ses dessins partent effectivement d’une source photographique qui fige l’instant. Et c’est à partir de cet instant fixé qu’il se sert du dessin pour déconstruire l’espace de la photo, pour lui redonner du mouvement par la répétition des traits, par une accumulation de muscles en action, et pour interroger à sa façon les expérimentations de Muybridge. Il recrée en dessin le mouvement originel qui a précédé ou qui a suivi la prise photographique.

Le dessin dissèque donc la photo. Le dessinateur essaye de restituer la vie sauvage des animaux et les transes dopées du porno. Cette lutte contre l’image trop propre du photographique lui donne envie de faire des jeux de nuances de gris, de noir, qui sont presque imperceptibles dans les reproductions photographiques de ses dessins. Au final, on peut dire que ses œuvres se dérobent
au photographique. De ce fait, il faut les avoir vues de près, physiquement. D’un amas de traits noirs se dégagent des chevaux au galop ou la gueule concentrée d’un taureau qui s’apprête à foncer hors du support.

|
Lionel Dax, 2008